وبلاگ مهندسی برق

وبلاگ مهندسی برق

Electrical engineering
وبلاگ مهندسی برق

وبلاگ مهندسی برق

Electrical engineering

لامپ کم مصرف سوخته را دور نیاندازید


لامپ کم مصرف سوخته را دور نیاندازید

لامپ های فلورسنت فشرده یا همان لامپ کم مصرف (Compact Fluorescent Lamp) که به اختصار CFL نامیده میشود با توجه به ساختار از دو قسمت لامپ و قسمت راه انداز الکترونیکی (بالاست) تشکیل شده است. عموما پس از از کار افتادن لامپها با توجه به عدم آگاهی، اکثر ما اون رو دور می اندازیم در حالی که امکان استفاده مجدد از قسمتهای سالم لامپ وجود داره.

در این نوع لامپها همانطور که گفته شد مانند لامپهای فلورسنت لامپ برای روشن شدن نیاز به راه انداز دارد که راه انداز این لامپ ها بصورت الکترونیکی بوده و همراه خود این لامپ میباشد به همین خاطر به این لامپها بالاست سرخود میگویند.

علت از کار افتادن این لامپها میتواند به دلیل معیوب شدن خود لامپ و یا معیوب شدن بالاست آن باشد. در برخی موارد میتوان بالاست را تعمیر کرد اما باید دقت کنید که هزینه تعمیر از هزینه یک لامپ نو بیشتر نباشد!

اگر خود لامپ سوخته و بالاست آن سالم است میتوانید بالاست آنرا بجای چوک و استار یک لامپ فلورسنت (یا همان لامپ مهتابی) هم استفاده کرد که در این حالت باید به وات لامپ کم مصرف و لامپ فلورسنت دقت کنید به این صورت که اگر لامپ کم مصرف شما 40 وات به بالا باشد میتوانید با آن لامپ مهتابی 40 وات را روشن کنید در غیر اینصورت مدار بالاست شما عمر زیادی نخواهد داشت.

 

همچنین در صورت سالم بودن بالاست یا لامپ میتوانید از آن در یک لامپ مشابه با توان مشابه که بالاست یا لامپ آن سوخته استفاده کنید و مجدد از لامپ جدید مدتها استفاده کنید.

ضمن اینکه باید در نظر داشت که دور انداختن لامپها امکان شکستن لامپ را افزایش داده و شکستن آن موجب پخش شدن گاز  سمی بخار جیوه شده که بسیار سمی و علاوه بر آن اثرات مخرب زیست محیطی و تخریب لایه ازن دارد.

 استفاده از این مطلب با درج نام و آدرس وبلاگ تخصصی مهندسی برق مجاز میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.